استاد مهدی خدامیان آرانی

*

.

.

.


استاد  خدامیان نویسنده ای است که کتاب های متعددی  در زمینه های:

   تفسیر قرآن

   تاریخ اسلام 

   حدیث شیعی 

   فقه اسلامی 

   علم رجال

   اصول فقه 

نوشته است و این کتاب ها در این سایت عرضه شده است.

.


در حوزه های علمیه استاد خدامیان را بیشتر به عنوان ایده پرداز فقه فهرستی می شناسند و از او به عنوان فقیه یاد می کنند .  از طرف دیگر مردم او را به عنوان نویسنده ای می شناسند که بیان زیبایی های مکتب تشیع پرداخته است و  کتاب های او نگاه درون دینی دارد.

 

 توضیحات بیشتر

.

استاد مهدی خدامیان  آرانی در  سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در شهرستان آران و بیدگل - کاشان دیده به جهان گشود.
وى در سال۱۳۶۸ وارد حوزه علمیّه کاشان شد و در سال ۱۳۷۲ در دانشگاه علامه طباطبائى تهران در رشته ادبیات عرب مشغول به تحصیل گردید.
ایشان در سال ۱۳۷۶ به شهر قمّ هجرت نمود و دروس حوزه را تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه داد و مدرک سطح چهار حوزه علمیّه قم (معادل دکتراى فقه و اصول) را أخذ نمود.

لازم به ذکر است ایشان 20 سال  در قم زندگی  کرد و از اساتید متعددی، بهره علمی برد ولی بیش از همه از محضر استاد بزرگوار خود حضرت آیت الله سید احمد مددی (مد ظله العالی) کسب فیض نمود و سال های سال خدمت این استاد گرانقدر شاگردی نمود و تحلیل فهرستی  در بررسی احادیث را از ایشان آموخت و در این زمنیه کتاب های متعددی را تالیف نمود.  او همواره حق استاد فرزانه اش را بر خود بزرگ می شمارد و نهایت تواضع و فروتنی خویش را به ساحت ایشان تقدیم می دارد.

موفقیّت استاد خدامیان  در کسب مقام اوّل مسابقه جهانى کتاب رضوى بیروت در سال ۱۳۸۸ مایه خوشحالى هموطنانش گردید و اوّلین بار بود که یک ایرانى توانست در این مسابقات، مقام اوّل را کسب نماید. (تالیف کتاب الصحیح فی فضل الزیارة‌ الرضویة) اینجا را بخوانید.
بازسازى مجموعه هشت کتاب از کتب رجالىّ شیعه از دیگر فعالیّت‌هاى پژوهشى این استاد است که فهارس الشیعه نام دارد، این کتاب ارزشمند در اوّلین دوره جایزه شهاب، چهاردهمین دوره کتاب فصل و یازدهمین همایش حامیان نسخ خطّى به رتبه برتر دست یافته است و در سال ۱۳۹۰ به عنوان اثر برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه قم انتخاب شد.

کتاب الفقه الفهرستی (احکام المیاه)  که تبیین رویکرد جدیدی در استنباط احکام فقهی می پردازد با استقبال خوبی رو برو شده است. این کتاب بر اساس مبانی اجتهادی استاد است و به زبان عربی تالیف شده است و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس آن را چاپ کرده است . جهت دانلود این کتاب اینجا  را کلیک کنید. و برای آشنایی مختصر با این کتاب اینجا  را کلیک کنید. لازم به ذکر است این کتاب در یک جلد است و فقط احکام آب ها (احکام المیاه) در آن مطرح شده است.

  آیت الله خدامیان  کتاب دیگری را در زمینه فقه تالیف کرده است. این کتاب به استنباط همه فروع فقهی می پردازد و مباحث فقه (از ابتدای فقه تا مبحث دیات )‌ را در بر دارد (به زبان عربی) . این کتاب در مرحله ویراستاری می باشد و بعد از اتمام ویراستاری - با فراهم شدن مقدمات چاپ با عنوان الفقه الفهرستی (دوره کامله استدلالیه)  در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. همچنین ایشان کتابی در اصول فقه تدوین کرده است که هنوز چاپ نشده است. 

ایشان هرگز جوانان این مرز و بوم را فراموش نکرد و در کنار فعالیّت‌هاى علمى، براى آنها نیز قلم زد. او تاکنون بیش از 120 کتاب تالیف کرده است که بیشتر آنها جوایز مهمّى در جشنواره‌هاى مختلف کسب نموده است.
قلم روان، بیان جذاب و همراه بودن با مستندات تاریخى - حدیثى از مهمترین ویژگى این آثار مى‌باشد. آثار فارسى ایشان به بیان زیبایى‌هاى مکتب شیعه مى‌پردازد و تلاش مى‌کند تا جوانان را با آموزه‌هاى دینى بیشتر آشنا نماید. این مجموعه با همّت انشارات بهار دلها و نشر وثوق  به زیور طبع آراسته شده است.

استاد بعد از 20 سال زندگی در قم به زادگاه خود (شهرستان آران و بیدگل - کاشان) بازگشت  تا تمرکز بیشتری بر امر نوشتن داشته باشد و بتواند  برای دفاع از مکتب تشیع بیشتر قلم بزند. در این روزها دغدغه های اصلی  او این سه موضوع است: احیای مسلک فهرستی - فقه فهرستی و فلسفه اخلاق.  او علاقمند است تا با فلسفه غرب آشنایی بیشتری پیدا کند و این را برای ادامه مسیر خود لازم و ضروری می داند.

شما می توانید کتاب های استاد را در این سایت  به صورت رایگان دانلود کنید. شما مجاز هستید  (به شرط عدم تغییر در محتوا) این کتاب ها را در سایت ها و فضای مجازی منتشر کنید. اجازه انتشار را  در اینجا  بخوانید - کلیک کنید..

.

.

..

.

.

.

منظور از تحلیل فهرستی چیست؟ 

برای بررسی احادیث معمولا از روش تحلیل رجالی استفاده می شود در این روش به بررسی وضعیت وثاقت و ضعف راویان واقع در سلسله اسانید روایات پرداخته می شود استاد خدامیان برای تکمیل کار بررسی احادیث  از  تحلیل فهرستی استفاده می کند که این روش می‌تواند اطلاعات بیشتری از شیوه‌های اعتبارسنجی نزد محدثان امامیه را در اختیار ما قرار دهد.

در تحلیل فهرستی به شواهدی از کلام نجاشی و شیخ طوسی که از بزرگان فن علم فهرست بوده اند مراجعه می شود و بر این نکته تاکید می شود قدمای شیعه بیش از آنکه به یک روایت و وضعیت رجالی راویان آن توجه کنند، به اعتبار کتاب و حجیت طریق آن اهمیت می دادند و برای همین چه بسا روایتی با توجه به علم رجال غیر معتبر به نظر آید ولی وقتی به بررسی اعتبار کتابی که حدیث در آن ذکر شده است می پردازیم چه بسا شواهد بر وثوق به حدیث پیدا می کنیم.

ابزار مهم در این روش، کتاب هایی است که در آن نام کتاب های قدمای شیعه همراه با طریق به آن ها ذکر شده است(آن کتاب ها با عنوان فهرست نام دارند)، برای همین است که به این روش تحلیلی، مسلک فهرستی گفته می شود (روشی که به کتاب های  فهرست اهتمام ویژه ای دارد و حجیت طریق به کتاب قدمای شیعه را  بسیار مهم می یابد و درباره آن تحقیق می کند ) . جهت اطلاعات بیشتر اینجا را مطالعه کنید.


-

-

.

.

پیوست ها

روی عنوان های زیر کلیک کنید:

.

1 - یک ایرانی برنده کتاب رضوی بیروت شد.

.

2- آشنایی با مسلک فهرستی

.

3 - معرفی تفسیر باران

.

4 - نظرات مردم درباره کتاب های استاد

.

5 - خبر انتشار کتاب الفقه الفهرستی

.

6 - رسالت نجات احادیث اعتقادی شیعه

.

7 - خبر برگزیده شدن فهارس الشیعه در کتاب سال حوزه

.

8 - کتب گویا با صدای استاد

.

9 - مطالعه راحت تر کتب در گوشی موبایل - برنامه کتابراه

.

10- برنامه فانوس اندیشه - مرکز نور قم

.

11 - معناگرایی در ادعیه حضرت فاطمه (س)

.

12 - چند عکس از استاد خدامیان

.

13 - دانلود  یکجای همه کتاب ها

.
14 - معرفی و توضیح درباره بعضی از کتاب ها

.

15. اجازه انتشار کتاب ها

.

.

.

.

توجه: 

تمامی کتاب های استاد خدامیان دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد.

تمامی  فعالیت های این سایت تابع مقررات و قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

.

.

راه ارتباط با استاد - کلیک کنید

.

بازگشت به صفحه اصلی - کلیک کنید

 

.

.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">